Brede ontwikkeling met Vakmanstad & Workshops

Naast de cognitieve ontwikkeling vinden wij de brede ontwikkeling van leerlingen ook heel belangrijk. Voor deze brede ontwikkeling werken wij samen met vakleerkrachten van Vakmanstad.

Vakmanstad verzorgt wekelijks twee leerlijnen aan zowel de middenbouw (gr 3-4-5) als de bovenbouw (gr 6-7-8). Door het gehele jaar heen, in blokken tussen de vakanties (5 blokken), krijgen de leerlingen 4 leerlijnen van Vakmanstad, namelijk GROEN, BUDO, GEZOND en TECHNIEK. De pleinen worden opgedeeld in kleinere groepen.

Leerlijn TECHNIEK

In de leerlijn Techniek leren kinderen hoe dingen in elkaar zitten en hoe ze deze zelf kunnen maken. De kinderen leren over krachten en stroom, over spullen die ze elke dag om zich heen zien en ze leren programmeren. Met vallen en opstaan ontwikkelen de kinderen tijdens de technieklessen allerlei vaardigheden waar de 21e eeuw om vraagt. Naast vaktechnische skills staan ook het ontwikkelen van ICT en communicatieve skills centraal. ICT-geletterdheid en mediawijsheid geven de kinderen een beter beeld van de rol die computers en ICT in het dagelijks leven spelen.

Leerlijn GROEN

Ongegeneerd wroeten in de aarde. In de leerlijn Groen kan het en mag het. Hierin leren kinderen hoe ze voor de natuur en de leefwereld om zich heen kunnen zorgen. De kinderen leren om zelf planten te laten groeien en groenten te telen. Dat doen ze in de klas of in een tuin. Door het werken in de tuin ontwikkelen kinderen hun vaardigheden om te zorgen. Ze zien waar hun eten vandaan komt en beseffen dat er anderen bij de productie van voedsel zijn. Ze leren met aandacht natuurlijke processen te observeren. Ook lessen over het milieu geeft kinderen nieuwe inzichten. Zo wordt duurzaamheid spelenderwijs een onderdeel van hun handelen.

Leerlijn JUDO

Incasseren en uitdelen, net als het leven. In de leerlijn Budo leren kinderen judo. Dit IS relationele verdedigingssport, wat betekent dat kinderen de kracht van de ander in hun voordeel gebruiken. Zo zorgen ze dat er gebeurt wat zij willen. Vallen leren ze door hun tegenstander te vertrouwen. Want hun tegenstander is het grootste deel van de tijd ook hun partner om mee te sparren. Kinderen werken dankzij de leerlijn Judo aan een mindset waarin respect, discipline en zelfbeheersing kunnen overheersen. Daardoor leren ze elkaar op een andere manier kennen. Ze voelen zich sterker, kunnen meer aan en leren denken in oplossingen in plaats van in problemen.

Leerlijn GEZOND

De leerlijn Gezond bevat alle ingrediënten voor een aantal verrassende en verrukkelijke lessen waarin geëxperimenteerd kan worden. De kinderen krijgen les in een echte keuken en leren allerlei soorten gezonde (eenvoudige) maaltijden te bereiden. Van het uitkiezen en snijden van groente en andere ingrediënten tot het opdienen en uiteindelijk het zelf eten van de gerechten. Voedingsstoffen, de werking ervan en gezonde keuzes zijn natuurlijk ook onderdeel van het programma. Zo leren ze over beroepen als bakker, kok en ober en ontdekken ze nieuwe smaken en gezonde eetgewoonten. Zelfs EHBO komt aan bod, want ook in de keuken gebeuren wel eens ongelukjes.