Naamgeving van de school

Jacobus de Meerdere is een volgeling en apostel van Jezus Christus. In het Spaans en Portugees heet hij Santiago. Hij werd geroepen terwijl hij aan het vissen was met de boot van zijn vader Zebedeüs, samen met zijn broer Johannes. Wellicht was hij een neef van Jezus. Tijdens de driejarige rondwandeling van Jezus volgde Jacobus hem van zeer nabij en werd één van de drie belangrijkste discipelen, naast Johannes en Petrus. In het boek Handelingen lezen we dat hij door Herodes met het zwaard ter dood werd gebracht, als eerste van de discipelen of apostelen (Hand.12:2): Omstreeks die tijd nam koning Herodes enkele leden van de gemeente gevangen en mishandelde hen. Jacobus, de broer van Johannes, liet hij met het zwaard ter dood brengen. Deze apostel is niet dezelfde als Jacobus de Rechtvaardige, schrijver van de Brief van Jacobus, welke in de bijbel is opgenomen.

Schutspatroon, attributen en naamdag In de christelijke iconografie is de schelp het attribuut van Jacobus de Meerdere. Deze is bevestigd aan zijn hoed, mantel of knapzak. De Sint-jakobsschelp is hiernaar vernoemd. Ook wordt hij afgebeeld met een staf, het attribuut van de pelgrim. De Orde van Sint-Jacobus van het Zwaard koos Jacobus de Meerdere als schutspatroon. Volgens de legende was zijn graf ontdekt op het “sterreveld” in Santiago de Compostella en had de lang geleden overleden heilige ooit, op een paard gezeten, op wonderbaarlijke wijze ingegrepen in een veldslag en daar vele Moren gedood. Ook in het graafschap Holland was er een Orde van Sint Jacob in Holland.

Volgens de overlevering leverde koning Ordoño I van Asturië in 859 een veldslag tegen de Moren, waarbij zijn leger onverwacht hulp kreeg van een geheimzinnige ruiter die de Moren doodde,

zodat de slag gewonnen werd. Het lag voor de hand dat die ruiter niemand anders was dan Sint Jacobus (Santiago), die sindsdien in Spanje dan ook de titel Matamoros (Morendoder) draagt. Zijn naamdag is op 25 juli. In de Orthodoxe Kerk is 30 april zijn naamdag. Hij is de patroonheilige van o.a. Spanje, Antigua, Guatemala, Santiago en Chili. Naast Santiago de Compostella is hij ook de schutspatroon van het Friese Sint Jacobiparochie, Den Haag en het Vlaamse Kemzeke. Hij geldt ook als patroon van de soldaten, ruiters en krijgers, de arbeiders, lastendragers, de hoedenmakers, de bont- en pelswerkers, de kousenmakers, de bewakers, de (ketting)smeden, de apothekers en drogisten, de dierenartsen en de pelgrims en hij werd aangeroepen tegen reuma en de artritis en voor goed weer en de groei van appels en veldvruchten.

Geschiedenis van de school

In 1960 werd op de Meeuwenplaat in Hoogvliet de zesendertigste lagere school van de RVKO geopend. Het eerste hoofd was dhr. J. Kuijs. De school was gevestigd aan de Lampreistraat en ernaast, met de ingang aan de Lengweg stond de veertiende kleuterschool van de RVKO, de Maria Visitatie kleuterschool ( later omgedoopt tot Vlinderstruik ).

De Meeuwenplaat was in die jaren de wijk met het hoogste kindertal per woning van Nederland. Dat veranderde toen Rotterdam op het grondgebied van Poortugaal rond 1965 de wijk Zalmplaat ontwikkelde. Veel gezinnen verhuisden naar de nieuwe wijk en de RVKO stichtte er in 1967 een kleuterschool (Pinkeltje) en de Dom Camaraschool. In 1984 werd deze laatste gefuseerd met de Jacobusschool. Er volgde een scholenruil, waarbij de Jacobusschool het gebouw betrok aan de Hesselingstraat ,dat oorspronkelijk in gebruik was bij het p.c.-onderwijs .